Vállalkozói tudatszintek: Hogyan hat az aktuális vállalkozói tudatszint a sikerekre?

A vállalkozás mérete legtöbbször összefügg az alapító és/vagy vezető vállalkozói tudatszintjével. Ahogy nő a vállalkozói tudatszint, annak az eredménye a külső növekedés is. Az is lehet tudatos döntés, hogy kevés alkalmazottat tartunk, és inkább partnercégeket és alvállalkozókat vonunk be a folyamatba, ebben az esetben az árbevételünk növekedésén látszik a különbség.

A vállalkozás mérete és a vállalkozó tudatszintje általában együtt jár, de nem minden esetben. Pl. lehet valaki úgy próbálkozó tudatszinten, hogy egyéni vállalkozóként, vagy akár 4-5 társsal közösen alapított céget. De lehet érett vállalkozó úgy is, hogy egyéni vállalkozása van. Viszont a Tulajdonostól felfelé már megkíván egy akkora cégméretet, ami megfelelően oszlatja a felelősséget, a problémamentes üzemeltetéshez szükséges mennyiségű munkatársak között.

Az, hogy ki melyik szinttől indul, az függ a családból hozott tapasztalataitól, a szociális közegtől, amiben addig élt, illetve az oktatás minőségétől, amit kapott. Szerencsére mindegyik áthidalható, emiatt bár nehezebb hátrányos helyzetből indulva, de még az is lehet, hogy emiatt jut az illető messzebbre, mert bele kell tennie a munkát, amitől jobban megbecsüli az eredményeket.

Ugyanez fordítva is igaz, könnyebb jó családi háttérből indulva, de lehet emiatt sosem tanulja meg beletenni a kellő mennyiségű energiát, mert azt tapasztalta, hogy kis befektetéssel is megkap mindent. Természetesen sok olyan példát is láttam, ahol jó háttérből könnyen indulva is messzire jutott a személy, mert megfelelő alapjai voltak, amire tovább építkezett.

Ezek az elnevezések nem jelentenek pontos definíciót, inkább csak megnevezésként szolgálnak, hiszen már a vállalkozó, vagy akár a próbálkozó is tulajdonos, legtöbb esetben mégsem úgy gondolkodik, hogy nélküle is folyamatosan működnie, vagy akár növekednie kellene a cégének.

Kérdezhetnéd: miért kapcsolódnak ezek az Irracionális Marketing fogalmához, miért foglalkozunk ennyit a céggel kapcsolatos dolgokkal? A tömör válaszom az, mert ezek is tudalatt gátolják a vállalkozás növekedését.

A bővebb válaszom az, hogy ha ezek nincsenek tudatosítva és rendbetéve, akkor hiába hatásos a marketing, vagy nem indul be a növekedés, vagy úgy beindul, hogy a túl sok megkeresés és megrendelés dönti össze az egész céget. Sose feledjük, hogy a marketing a termék és/vagy szolgáltatás minőségétől indul, ha az nincs folyamatosan biztosítva, akkor a többinek már nincs is értelme, mert előbb vagy utóbb csak összeomláshoz vezet.

Fontos: a vállalkozói tudatszintekkel kapcsolatban akármennyire is úgy tűnik, tudatosítsuk magunkban, hogy ez nem egy verseny. Nem kell mindenkinek egy társadalmilag idealizált csúcsra jutni, az a fontos, hogy mindenki megtalálja azt, ami a Ő teljesítményének a csúcsa, ahonnan neki legszebb a kilátás. Hiszen ott lesz mindenki a legjobban kiteljesedett és örömteli, se nem lejjebb, se nem feljebb.

Nyerj betekintést a vállalkozók pszichológiájába!

Ismerd meg, hogyan hatnak a viselkedésminták és traumák a vállalkozásodra és a karrieredre.
Scroll to Top